torsdag 21. mars 2013

Jeg vil snu på det!


Under et intervju med vår Helse- og omsorgsminister, Jonas Gahr Støre, for Gatemagasinet Klar, kom han med følgende hjertesukk: Det blir feil at de som ikke drikker alkohol, er de som skal måtte be om alternativ drikke. Det bør være motsatt”.

Det er lett å være enig i dette, og da han la til: ”Under forretningsmiddager serverer jeg aldri alkohol”, hadde jeg mest lyst til å gjøre som Arne Scheie spør sin sidekommentator om når skihopperne gjør det bra:

Kan jeg få kysse deg?

Jeg har i flere år ergret meg over at jeg til stadighet må forklare og forsvare hvorfor jeg ikke vil ha alkohol til maten, eller som drikke på puber. Derfor har helseministerens uttalelser satt seg i bakhodet mitt, og jeg henter det oftere og oftere frem.

Dagens unge kvinner drikker dobbelt så mye som sine mødre og tre ganger så mye som sine bestemødre. Og selv om våre helt unge drikker litt mindre enn før, og at menn under 40 ikke har økning i sitt alkoholbruk, hindrer dette ikke at den totale bruken av alkohol øker sterkt. Når vi også vet at ifølge internasjonale undersøkelser, så er misbruket kvadratet av gjennomsnittsbruken. Som utgangspunkt for å forstå hvor alvorlig dette er, så betyr det at hvis snittet øker fra åtte liter ren alkohol til 16 liter, så firedobles antall misbrukere.

Hvorfor drikker  dagen kvinner så mye som i dag? Det kan sikkert forklares med mye. Ikke minst med at kvinner er blitt mer selvstendige og vil gjøre det deres formødre ikke kunne gjøre. Men aller mest tror jeg at det ligger i den store normaliseringen av å bruke alkohol. Og  noen av våre politikere står frem og bekrefter rettigheten:

”Vår jobb er ikke å begrense tilgangen på en lovlig vare, men å sørge for at de som blir avhengige får den hjelpen de har krav på”. Sitat fra Kari Kjönaas Kjos (Frp) under rusdebatten på Stortinget. Slike uttalelser kan forstås på mange måter, men jeg skal ikke breie meg med disse i denne spalten. Nøye meg med å peke på at mange vil bruke det til å fraskrive seg ansvaret for sitt alkoholbruk. De ser det som sin rett å drikke, og samfunnets plikt til å reparere.

Medias og foreldres rolle bidrar også til normaliseringen. I tv-programmer og avisspalter får vi vite at denne middagen er ikke fullverdig uten den eller den vinen til.  Foreldrene forteller sine barn at nå har de slitt sånn på jobb at de fortjener belønning: To-tre glass vin og noen øl. Alle forventer at alkohol skal være tilgjengelig der de ferdes. Selv er jeg blitt kalt  fanatisk tulling fordi jeg protesterer mot behovet for å gi bibliotek, kinoer, frisørsalonger, fotoatelier, kjøpesentra og lignende skjenkeløyve.  Mitt argumente på deres krav om at ”vi må da få mulighet til å ta oss et glass vin”, har vært at det ikke er det ène glasset folk vil ha, men ett glass til, pluss enda et.
Det viktigste er likevel det poenget som Jonas Gahr Støre uttrykker under intervjuet: "Det står sterke markedskrefter bak økningen i alkoholforbruket i Norge. Innenfor næringslivet er det de som omsetter alkohol som vinner frem, ikke de folkehelseinteressene som næringslivet kollektivt burde ha".

Det har vært mange forslag om at folk, foreninger, utesteder etc. må bli flinkere til å ha alternativt alkoholfritt drikke å tilby. Etter intervjuet med Støre, sier jeg meg uenig i dette. Jeg anbefaler folk å følge Jonas Gahr Støres eksempel: Server alkoholfritt drikke til maten, og la de som ber om alkohol få det. Dette vil bidra til å avnormalisere at alkohol er noe vi har behov for. Når folk spør meg om hvorfor jeg ikke drikker alkohol, har jeg de siste årene parert med: Hvorfor drikker du alkohol?

Det er ikke slik FrP forsøker gi inntrykk av, at det er noen få svake skjeler som ikke tåler alkohol. Minst 10 prosent av befolkningen har en akutt alkoholavhengighet og 20 ganger flere (familie, venner, arbeidsgivere og kolleger) lider av deres avhengighet.

La det bli unormalt å gå rundt med promille i blodet. La det normale bli å være Klar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar