fredag 27. desember 2013

Alkoholreklameforbud og medias hykleri


Vi har i mange år har reklameforbud mot alkohol her i landet. Media har gjort sitt beste for å undergrave dette forbudet med sine faste alkoholspalter. Når så statskanalen, Nrk, bruker den tynneste vinklingen jeg har sett, som bakgrunn for å markedsføre alkoholmerker på Sørlandet, er jeg fristet til å foreslå at vi like godt vraker hele forbudet.

Jeg  ble rett og slett flau på Nrks vegne lørdag den 21.12.20113. I et fem minutters innslag fortalte de om hvordan de nye gründerne, alkoholprodusentene trosset bibelbeltet, det mørke fastland via avholdssak for å sette i gang alkoholproduksjon i Grimstad. Men midt i tiraden av hyllest over produksjonen av øl, brennevin og vin, kom det et tungt hjertesukk fra reporteren:

”Men vi har fremdeles noen som er imot dette”. Deretter kom det et kort klipp der en avholdsmann fikk uttale seg: ”Dette hadde vært bra, hadde det bare ikke vært så store skadevirkninger av det de produserer”.

Måten reportasjen var sydd sammen på, var å synliggjøre at avholdsfolket var opphavet til Bibelbeltet og det mørke fastland. Derfor var det ekstra imponerende at alkoholprodusentene klarte å skape produksjon og suksess i landsdelen.

Det er vanskelig for meg, og andre jeg har snakket med, å se det på annen måte. Mørkemannen opp mot lykkebringeren.. Tungsinnet opp mot lyset og gleden fra innholdet i flaskene. Med vitende vilje gikk journalisten inn for å forsterke stigmaer om ikkealkoholdrikkeren som pietistisk, moraliserende lysslukkere.

Avholdsfolket ble de onde og gründerne ble heltene - som vant over disse fryktelige folkene som hadde herjet landsdelen i århundre. Her ble dette alibiet for markedsføringen, noe ingressen til reportasjen også viser:

”Oppfatningen er at bibelbeltet ikke er forenelig med øl- og spritproduksjon. Men når vi nå skal til Grimstad, er det for å vise at alkoholproduksjonen har et sterkt fotfeste i denne byen”.  


Den 1.juli 1975 ble det innført forbud mot reklame for alkohol over 2,5 volumsprosent. Siden den gang har forbudet vært satt under press fra riks- og regionsaviser. Etter hvert også fra tv og radio. Media kaller sine alkoholomtaler for forbrukerinformasjon, men alle vet at denne informasjonen har reklameeffekt. Et vinmerke som får terningkast seks, blir som oftest utsolgt på polet. Avisene har selv omtalt bruk av spesielle klær, brukt av programledere i tv-program som snikreklame: Medieksperter refser Gaute-genseren - skjult reklame

Her er en kronikk om dette fra meg: Genseren til Gaute Grøtta Grav eller noen flasker vin
Men i debatter med undertegnede, fnyser de at alkoholspaltene er reklame.

I tillegg til media, har EU lagt stort press på Norge og Sverige for å få fjernet reklameforbudet. Dette forbudet har til tross for medias motarbeid, vært med å bidra til at Norge har sluppet billig unna alkoholskader i forhold til andre land.

Når Nrk nå benytter seg av begrep som Bibelbelte, med negativt fortegn, Det mørke fastland osv, så er det mot bedre vitende. Redaktører og journalister i statskanalen er like inneforstått med skadevirkninger som andre. I fall de skulle være totalt uvitende, så les denne: Noen tanker om hvem som eier rusavhengigheten

Undertegnede er av journalister i noen av landets største aviser tidligere blitt kalt for mørkemann. Jeg valgte å gjøre et journalistisk gravejobb i Jakten på mørkemannen


Vi ser også at de sosiale mediene bidrar til å undergrave forbudet. Folk legger ut bilder av øl-, vin – og brennevinsflasker sammen med omtaler av innhold. For meg var det likevel Nrks uforstand, mangel på etikk osv, literen som fikk fatet til å renne over.  Det blir hyklerisk å beholde dette reklameforbudet, som slik det fungerer nå, kun er et pyntebegrep.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar