onsdag 23. januar 2013

Genseren til Gaute Grøtta Grav eller noen flasker vin?



I midten av november kjørte VG oppslag på oppslag om genseren til Farmen-programleder, Gauta Grøtte Grav var snikreklame. Samtidig forberedte de juletester av øl, vin og brennevin gjennom flere tiltalls helsider før jule satte inn.

Bakgrunnen for kritikken av genseren til GGG, var at en barndomsvenn er markedssjef på fabrikken der genseren ble strikka, og at ”nå tjener fabrikken fett på genseren Gaute går med”.

Selv debatterte jeg med en redaksjonssjef i VG på programmet Syttentretti, P4. Hans hovedargument var at jeg var dum som ikke så av alkoholspaltene i ulike former var god journalistikk. Og når jeg argumenterte for å få fjerne denne snikreklamen, så uttalte han konsekvent at ”dette er heeeelt feeeil”.

Jeg kaller slikt for overdøvende hykleri. Det er dokumentert at de vinmerker som få terningkast seks i VG, eller en annen av de store avisene, så går vinmonopolet tomt for dette merket i løpet av få timer. VG begrunner altså at GGGs bruk av genseren som  programleder er snikreklame - fordi fabrikken som produserer den får økt omsetningen..

Hvordan omgås så reklameforbudet av alkohol ved å konvertere omtalen til ”god journalistikk”? Lørdag 24 november hadde VG en helside der de omtalte fire vinmerker, produsert i Vietnam.  Få norske vinlikere vet om dette landets vinproduksjon. Sannsynligvis ville Vinmonopolet markedsføre at de nå hadde importert vin fra dette landet i sine hyller. Men hvordan gjøre det uten å rammes at reklameforbudet: Jo selvfølgelig ved å koble vinen opp mot mat. Om det var VG eller vinmonopolet som skrev fire korte matoppskrifter, vet jeg selvfølgelig ikke.  Men ved siden av disse oppskriftene fikk vinen behørig omtale. Typisk var det å se at matoppskriftene sto alene, uten bilde av det som måtte være hovedsaken for at saken ikke skulle bli reklame. Mens fire flasker vin fra Vietnam dekket hele siden.

VG er selvfølgelig ikke alene om å omgå reklameforbudet for alkohol på denne måten. De mest kyniske er TV2! Kyniske fordi de bruker familieprogrammet God morgen Norge til å selge inn ulike vinmerker. Mens intervjuer om alt annet enn mat og vin foregår i en ende av studio, sveiper kamera over kanalens matekspert med gjester, alt mens det setter fokus på vinflasker som står strategisk plassert. Matekspertens gjester, ofte vinprodusenter blir også intervjuet mens de nipper til vinen en tidlig morgen, i et program sett av både barn og voksne. Det verste var vel da vinsmakeren utbrøt. ”Denne vinen er så god at dere må holde dere fast med den ene hånden mens dere drikker med den andre”.  Vinsmakeren gjorde selvfølgelig et forsøk på å være morsom, men mange med meg synes vedkommende var dum, for underforstått lå det en anbefaling om å tømme i seg hele flaska.

Før riksaviser og andre mediekanaler går ut og kritiserer ”genseren” til en gaute grøtta grav, bør de skaffe seg selvinnsikt nok til å se hvordan de selv reklamerer for et rusmiddel. Og de bør se til en avis som har gjort det til sitt varemerke å opprettholde et samfunnsvar: ”I respekt for ofrene av alkohol, gir Aftenbladet aldri positiv omtale av alkohol”.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar