I midten av november kjørte VG oppslag på oppslag om
genseren til Farmen-programleder, Gauta Grøtte Grav var snikreklame. Samtidig forberedte de juletester av øl, vin og brennevin gjennom flere tiltalls helsider før jule satte
inn.
Bakgrunnen for kritikken av genseren til GGG, var at en
barndomsvenn er markedssjef på fabrikken der genseren ble strikka, og at ”nå
tjener fabrikken fett på genseren Gaute går med”.
Selv debatterte jeg med en redaksjonssjef i VG på programmet
Syttentretti, P4. Hans hovedargument var at jeg var dum som ikke så av
alkoholspaltene i ulike former var god journalistikk. Og når jeg argumenterte
for å få fjerne denne snikreklamen, så uttalte han konsekvent at ”dette er
heeeelt feeeil”.
Jeg kaller slikt for overdøvende hykleri. Det er dokumentert
at de vinmerker som få terningkast seks i VG, eller en annen av de store avisene,
så går vinmonopolet tomt for dette merket i løpet av få timer. VG begrunner
altså at GGGs bruk av genseren som
programleder er snikreklame - fordi fabrikken som produserer den får økt
omsetningen..
Hvordan omgås så reklameforbudet av alkohol ved å konvertere omtalen
til ”god journalistikk”? Lørdag 24 november hadde VG en helside der de omtalte
fire vinmerker, produsert i Vietnam.
Få norske vinlikere vet om dette landets vinproduksjon. Sannsynligvis
ville Vinmonopolet markedsføre at de nå hadde importert vin fra dette landet i
sine hyller. Men hvordan gjøre det uten å rammes at reklameforbudet: Jo
selvfølgelig ved å koble vinen opp mot mat. Om det var VG eller vinmonopolet
som skrev fire korte matoppskrifter, vet jeg selvfølgelig ikke. Men ved siden av disse oppskriftene
fikk vinen behørig omtale. Typisk var det å se at matoppskriftene sto alene,
uten bilde av det som måtte være hovedsaken for at saken ikke skulle bli
reklame. Mens fire flasker vin fra Vietnam dekket hele siden.
VG er selvfølgelig ikke alene om å omgå reklameforbudet for
alkohol på denne måten. De mest kyniske er TV2! Kyniske fordi de bruker
familieprogrammet God morgen Norge til å selge inn ulike vinmerker. Mens
intervjuer om alt annet enn mat og vin foregår i en ende av studio, sveiper
kamera over kanalens matekspert med gjester, alt mens det setter fokus på
vinflasker som står strategisk plassert. Matekspertens gjester, ofte
vinprodusenter blir også intervjuet mens de nipper til vinen en tidlig morgen,
i et program sett av både barn og voksne. Det verste var vel da vinsmakeren
utbrøt. ”Denne vinen er så god at dere må holde dere fast med den ene hånden
mens dere drikker med den andre”.
Vinsmakeren gjorde selvfølgelig et forsøk på å være morsom, men mange
med meg synes vedkommende var dum, for underforstått lå det en anbefaling om å
tømme i seg hele flaska.
Før riksaviser og andre mediekanaler går ut og kritiserer
”genseren” til en gaute grøtta grav, bør de skaffe seg selvinnsikt nok til å se
hvordan de selv reklamerer for et rusmiddel. Og de bør se til en avis som har
gjort det til sitt varemerke å opprettholde et samfunnsvar: ”I respekt for
ofrene av alkohol, gir Aftenbladet aldri positiv omtale av alkohol”.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar