tirsdag 3. desember 2013

Det er forskjell på flass i håret og alkoholisme

Endelig, tenkte jeg: Endelig setter statskanalen fokus på vårt aller største rusproblem, alkoholen. De sløste bort muligheten ved å trampe på problematikken, og ikke minst på mannen som hadde mot til trosse stigmaet og tabuet.

Nrk hadde fått til et glitrende fundament for å vise hvor utbredt problemet er. En aktet lokalborger, statsansatt fengselsbetjent og idrettsmann frontet alle stigmaer og tabuer.

Wilfred Solberg fikk en oppvåkning da at han ble tatt for promillekjøring. Fengselsbetjenten må plutselig selv sone straff. Nederlaget over å bli avslørt etter mange år bak fasaden og fortrukne gardiner var avgjørende.

I programmet kom de så vidt innom selve problematikken: Hvordan han benektet sin avhengighet fordi han ikke drakk hver dag. Vi fikk også hilse på hans datter og fikk høre litt om hvordan den nære familien rundt alkoholikeren opplevde faren. Men så var det slutt.

En naken dame med vått hår og bakepulver og etter hvert også eddik i håret skjøv alkoholproblematikken i bakgrunnen. Fett hår overkjørte vårt største rusproblem. Selv har jeg vært tørr rusavhengig/alkoholiker i 24 år. Den gang jeg var i starten av å skulle være tilstede i livet mitt, ble jeg advart mot å ta for lett på det.

”Det er forskjell på flass i håret og alkoholisme”, fikk jeg vite. Jeg har opp gjennom årene advart mange nykommere ved å bruke de samme ordene. Nå vil jeg gjenta disse ordene for NrkPuls:

Det er forskjell på fett hår og alkoholisme. Hårproblemer er sikkert viktig nok for de som sliter med det. Men det synliggjør bare det ytre av oss mennesker, og det plager grunnleggende bare den som har det. Rusproblemer rammer hele den nære familien, venner, arbeidsgivere, kolleger, helsevesen, ja samfunnet generelt. Og ikke minst: Mange dør av det.

Lag gjerne et Puls-program om både fett hår og klatring i klatrevegger, men ikke saus det sammen med et så viktig og omfattende samfunnsproblem.

Det er umulig å gi et helhetlig bilde av rusproblematikk gjennom ett program. Men her hadde Nrk et fantastisk fundament. En ressurssterk alkoholiker, kjendisvenner, familien og arbeidsgiver. De sløste det bort ved å klippe det sammen med klatrekonkurranser og nakne damer med hårproblemer, for å holde tempoet opp i sendingen. 

Jeg anbefaler Puls-redaksjonen å  lage et nytt program ut fra det grunnmaterialet de har. Nrk er en for seriøs mediebedrift til at de kan la den suppa de viste bli stående som status. Wilfred Solberg har gjort en for stor innsats til at hans mot og åpenhet skal bli hånet på denne måten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar