Åpent
brev til Namsmannen
i Kristiansand og Kristiansand Parkeringsselskap.
Lørdag,
10/3 – 2012, mottok med jeg brev fra Namsmannen med krav om utpanting for et
parkeringsgebyr av størrelse kr. 300 + èn purring kr. 150 = kr. 450. Ifølge
parkeringsetatens innkrever, Kredinor, skal jeg ha mottatt denne purring i januar
2012, før saken gikk direkte til Namsmannen. Med omkostninger er summen nå
blitt nidoblet. Jeg kan ikke finne denne purringen. Jeg mottar mange
vinduskonvolutter fra parkeringsetaten, de fleste purringer, som jeg er striks
med å betale. Denne kan jeg ikke finne. Jeg har heller ikke mottatt noe varsel
fra Kredinor før jeg fikk en sammen med varselet om utpanting fra Namsmannen.
For
meg er likevel ikke den store summen det har vokst til det verste, selv om det
provoserer meg at parkeringsetaten bruker purregebyr som er halvannen gang
større enn det private har lov til å bruke. Verst er det at gjennom slike
mafiametoder griper dere inn i mitt liv ved å merke meg som ukreditverdig.
Siden jeg ikke bare representerer meg selv, men også den ideelle stiftelsen
Klar, kan dette være katastrofalt.
Også
jeg sliter i blant med å få inn penger. Jeg må purre både en og fem ganger. Og slik skal det være! Det
er staten som gjør det feil!. Dere kaster folk ut av hjem, dere fraraner folk
biler og annen eiendom ved å øke gebyrer og fastsette ågerrenter til slike
høyder at folk får problemer med å betale. Et tenkt eksempel:
Hvis
en person kopierer min underskrift på et gjeldsbrev på 100 000 kroner, sender
krav via Namsmannen, og jeg ikke tar kravet alvorlig og imøtegår det, risikerer
jeg med stor sannsynlighet å måtte betale disse pengene, eller få gjennomført
utpanting. Namsmannen blir dermed, slik de fungerer i dag, et redskap for
svindlere.
Både
gjennom parkeringsbøter på firmabil og min privatbil, i tillegg til leie for
soneparkering, lønner jeg en av etatens ansatte i minst en måned årlig. Etaten vet at hvis jeg ikke betaler
regningen, så er det på grunn av at de av ulike grunner har kommet bort. Og de
vet at jeg aksepterer og respekterer at de skal betales. Men det må gå an, også
for en statlig etat, å sende minst tre purringer, slik næringslivet og
privatfolk må gjøre.
Namsmannen
får personlig overlevert dette brevet av meg, samtidig som jeg betaler dere
krav. Svært mange kan ikke betale! Jeg kommer også til å kreve den innbetalte
summen tilbakebetalt, fordi både parkeringsetaten og Kredinor har gjort store
feil i løpet av purring og innkreving.
Namsmannen
er blitt statlige etaters torpedoer. De knekker ikke ben og armer på skyldnere,
men rammer økonomisk, hard, rått og brutalt. Gjennom merking av gjeld, treffer
de der folk i dag er mest sårbare, verdighet til kredit. Dette er et system som
er så kynisk, rått, og som treffer de aller svakeste mest. Gir dem null sjanse
til å komme ovenpå. Flere har tatt sine liv av denne brutaliteten.
Det
er skammelig!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar